1-3
Penurunan (Nuzul) Al-Quran Tanpa Sebab (Punca)
Dan
Bersebab (Berpunca)
Penurunan (nuzul) al-Quran
terbahagi kepada dua:
1- Penurunan tanpa sebab (punca) tertentu, iaitu yang tidak
didahului oleh sebab-sebab yang memerlukan penjelasan al-Quran. Kebanyakan
ayat-ayat al-Quran adalah di bawah bahagian ini. Contohnya ialah firman Allah
Ta‘ala (al-Taubah 9:75) - Maksudnya:
Dan di antara mereka
ada orang yang telah berikrar kepada Allah “Sesungguhnya jika Allah memberikan
sebahagian kurniaNya kepada Kami, pastilah Kami akan bersedekah dan pastilah
Kami termasuk orang-orang yang salih.”
Ayat ini turun tanpa sebab tertentu kecuali untuk
menerangkan keadaan sesetengah golongan munafiq. Adapun kisah yang masyhur yang
dinyatakan oleh kebanyakan ahli tafsir dan pemberi tazkirah bahawa ayat ini
turun disebabkan perbuatan Tha‘labah bin Hatib, kisah ini adalah lemah dan
tidak sah.
2- Penurunan bersebab (berpunca), iaitu yang didahului oleh
sebab-sebab yang memerlukan penjelasan al-Quran. Sebab (punca) itu pula terdiri
daripada beberapa bentuk:
a.
Soalan
yang dijawab oleh Allah Ta‘ala. Contohnya firman Allah Ta‘ala (al-Baqarah
2:189) - Maksudnya: Mereka
bertanya kepadamu tentang bulan sabit. Katakanlah “Bulan sabit itu adalah
tanda-tanda waktu bagi manusia dan (bagi ibadat) haji.”
b.
Peristiwa
yang memerlukan keterangan dan peringatan. Contohnya firman Allah Ta‘ala
(al-Taubah 9:65) - Maksudnya: Dan jika kamu
tanyakan kepada mereka (tentang apa yang mereka lakukan itu), tentulah mereka
akan menjawab “Sesungguhnya Kami hanyalah bersenda gurau dan bermain-main
sahaja”
c.
Ayat
ini turun dalam peperangan Tabuk berkaitan seorang lelaki munafik yang berkata,
“Tidak pernah kami lihat orang-orang yang perutnya
lahap, lidahnya penipu dan pengecut pula semasa bertempur seperti qari-qari
kita itu.” Orang yang dia maksudkan ialah Rasulullah s.a.w. dan para
sahabat. Perkara ini kemudiannya sampai kepada Rasulullah s.a.w. lalu ayat
al-Quran turun berkaitannya. Lelaki tersebut datang dan memberi alasan kepada Nabi
s.a.w.. Baginda hanya menjawab (dengan membaca potongan ayat ini (al-Taubah
9:65) - Maksudnya: “Apakah dengan Allah,
ayat-ayatNya dan rasulNya kamu selalu berolok-olok?”[1]
d.
Perbuatan
yang memerlukan hukum. Contohnya firman Allah Ta‘ala (al-Mujadilah 58:1) -
Maksudnya: Sesungguhnya Allah telah mendengar
perkataan wanita yang bersoal jawab denganmu tentang suaminya, dan mengadukan
(halnya) kepada Allah. Dan Allah mendengar perbincangan antara kamu berdua.
Sesungguhnya Allah maha mendengar lagi maha melihat.
[1]
Kisah ini
dinyatakan oleh Ibnu Kathir dalam Tafsirnya (Jld. 2, Hlm. 368) dan al-Tabari
(Jld. 10, Hlm. 172).
0 Comments
Terima Kasih telah berkunjug ke Artikel Saya, Silahkan Komnetar di Halaman bawah ini. Jadilah Pengutip yang Baik.